FRAKTAL

Zmiana limitów zwolnienia od cła.   
2024-01-10

Limity zwolnień określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1186/2009 ustanawiającym wspólnotowy system zwolnień celnych zmieniły się od 1 stycznia 2024 rok i wynoszą obecnie:

  • dla art. 12 1000 eur czyli 4612 zł
  • dla art. 23 150 eur czyli 692 zł
  • dla art. 26 45 eur czyli 208 zł

Prosimy w związku z tym o wprowadzenie zmian w konfiguracji programu dla modułu SAD zgodnie z powyższym wyszczególnieniem i poniższą ilustracją

Zmiany w Taryfie Celnej
2024-01-03

Jak zawsze na przełomie lat zostały wprowadzone zmiany w Taryfie Celnej. Wszystkie zmiany Taryfy Celnej są na bieżąco aktualizowane w programie za pomocą FRAKTAL Update.

Z listą zmian mogą Państwo zapoznać się na stronie https://www.podatki.gov.pl/clo/zintegrowana-taryfa-celna/nomenklatura-taryfowa-i-wtc/tablice-korelacyjne/

Znajdą tu Państwo zmiany w kodach, usunięte i dodane kody CN.

Zmiany w kodach: https://www.podatki.gov.pl/media/9663/transpocn24tocn23-1.xlsx

Nowe kody: https://www.podatki.gov.pl/media/9662/newcn2024.xlsx

Usunięte kody: https://www.podatki.gov.pl/media/9661/deletedcn2024.xlsx

Kod 4DK1 w dokumentach wymaganych w przypadku korzystania z usług Poczty Polskiej
2023-12-21

Urzędy Celne zaczęły egzekwować niezwykle skrupulatnie wymóg wpisywania kodu 4DK1 do dokumentów wymaganych (pole 44) w przypadku eksportu towarów z wykorzystaniem usług firm pocztowych. W informacji uzyskanych w Informacji Celno-Skarbowej wynika, że należy taki przypadek obsłużyć poprzez zadeklarowanie kodu 4DK1 i dopisanie numeru dokumentu przewozowego, będącego jednolitą umową przewozu. W przypadku wysyłania Pocztą Polska nalezy po kodzie 4DK1 podać numer przesyłki. 

W naszym programie kod 4DK1 należy podać w zakładce Dokumenty jako dokument wymagany. Numer przesyłki należy dopisać w polu Numer: 

Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo tutaj: 

https://puesc.gov.pl/instrukcja-wypelniania-zgloszen-celnych/czesc-vi/6.16

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015R2447&from=CS 

Obowiązkowe kody CN w zgłoszeniach tranzytowych w systemie NCTS2 dla produktów rolno-spożywczych przywożonych z Ukrainy.
2023-09-20

W związku z koniecznością monitorowania przewozu produktów rolno-spożywczych z Ukrainy, od dnia 20 września 2023 r. zostanie wprowadzony w Polsce obowiązek podawania w zgłoszeniach tranzytowych do systemu NCTS w komunikatach IE015 kodu CN (8 znaków).

Obowiązek dotyczy kodów taryfy celnej produktów rolno-spożywczych objętych zakazem importu: 1001 99 00, 1005 90 00, 1101 00 15, 1205 10 90, 1205 90 00, 1206 00 91, 1206 00 99, 2302 10 90, 2302 30 10, 2302 30 90, 2306 41 00, 2306 49 00

Nowa wersja systemu AIS - AIS4. Dostosowanie oprogramowania do zmian. Moduł SAD v.3.0.1.88
2022-12-29

W dniu 1 stycznia 2023 roku zostanie uruchomiona nowa wersji systemu celnego AIS o sygnaturze 4.0 czyli AIS4. Zmiana ta spowoduje zmiany w sposobie wypełniania importowych zgłoszeń celnych. Pojawiają sie nowe pola i dane, które należy tam podać - np. przy kodzie warunków dostawy konieczne będzie podawanie miejsca i kraju. Pełny opis zmian w wypełnianiu dokumentów odprawy celnej znajduje się w nowych instrukcjach wypełniania dokumentów odpraw celnych. Są one dostępne na stronie PUESC.

Załączamy dokument z informacjami o zmianach w edycji dokumentów w naszym oprogramowaniu spowodowanych zmianami AIS4. Prosimy o zapoznanie się z tym dokumentem i instrukcjami wypełniania dokumentów SAD. Zmiany w edycji dokumentów w programach FRAKTAL plik PDF

Dostosowanie mechanizmów podpisywania elektronicznego dokumentów celnych.
2022-10-17

W związku z planowaną przez administrację celną aktualizacją oprogramowania weryfikującego podpisy elektroniczne ponownie zweryfikowaliśmy działanie mechanizmów podpisu elektronicznego w naszym oprogramowaniu. Informacja o zmianach Newsletter nr P/22/2022 Centrum Informatyki Resortu Finansów. Nasze programy są dostosowane do bardziej rygorystycznych warunków stosowania podpisu elektronicznego i będą działać właściwie.

Usługa AIS i zostanie przełączona na PUESC w dniu 18 lipca.
2022-07-15

18 lipca 2022 roku system AIS Import oraz zostaną przełączone na platformę PUESC. O godzinie 8 rano w poniedziałek nastąpi zmiana adresu e-mail do wysyłki zgłoszeń z puesc2@mf.gov.pl na puesc@mf.gov.pl. Program zmieni ten adres automatycznie, pod warunkiem posiadania najnowszej jego wersji.

Bez zmian działa zgłaszanie spraw importowych do platformy BCP, do której zgłasza większość użytkowników naszego oprogramowania.

Ustawienia wysyłki do systemu AIS można sprawdzić w konfiguracji oprogramowania: Program -> Konfiguracja -> Moduł obsługi komunikatów AIS-IMPORT.

WAŻNE DLA UŻYTKOWNIKÓW POCZTY GOOGLE do obsługi systemów celnych
2022-05-17

Jeśli korzystają Państwo z poczty Google do obsługi systemów celnych to konieczne będzie utworzenie nowych adresów pocztowych u innego dostawcy.

Google nie będzie już zezwalać na używanie aplikacji pocztowych innych firm do odbierania i wysyłania poczty. Ograniczenie będzie obowiązywać od 30 maja 2022 roku.

Ograniczenie dotyczy aplikacji, które proszą użytkowników o zalogowanie się na konto Google przy użyciu tylko nazwy użytkownika i hasła.

Pełna informacja znajduje się tutaj: zmiany w poczcie Google

Więcej informacji dotyczących rozwiązania problemu znajduje się tutaj  konto-pocztowe-obsluga-systemow-celnych.html

Kody taryfy celnej CN w tranzycie
2022-01-14

Instrukcja wypełniania zgłoszeń celnych mówi, że w przypadku zgłoszenia tranzytowego kod CN należy podać zgodnie z Nomenklaturą Scaloną tj. wpisać 8-cyfrowy kod CN. Jeśli zgłoszenie dotyczy procedury tranzytu unijnego, wpisany w tej części pola powinien zostać kod składający się z co najmniej 6 cyfr, chyba że prawo unijne wymaga użycia 8- cyfrowego kodu CN w przypadku danego towaru.

Najbardziej sensowne zatem będzie, aby w konfiguracji programu - modułu SAD wpisać, że program ma umieszczać w pliku XML 8-cyfrowy kod CNw komunikatch IE015 zgłaszanych do systemu NCTS2. Kod wybierany z Taryfy Celnej ma 10 znaków ale do XML jest pobierane tylko 8 pierwszych cyfr.

Z Helpdesku systemu NCTS2 otrzymaliśmy informację, że na przełomie roku 2021/2022 zmienione zostało wiele pozycji w nomenklaturze i przyczyny odrzucania komunikatów ze względu na kod towarowy są dwojakie:

  • czasami deklarowane są nieaktywne już kody CN
  • część kodów jest nieaktywne z powodu błędu w usłudze udostępniającej kody dla NCTS2. Administrator systemu NCTS2 pracuje nad usunięciem problemu i jednocześnie wprowadza korekty dla zgłoszonych kodów

Usługa AES eksport została przełączona na PUESC2 w dniu 18 października.
2021-10-18

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami w dniu 18.10.2021 system AES Eksport został przełączony na platformę PUESK. Usługi obsługi eksportu w systemie mają być zgłaszane na platformę Skarbowo-Celnych PUESC. Bez zmian działa zgłaszanie spraw eksportowych do platformy BCP, do której zgłasza większość użytkowników naszego oprogramowania.

Dziś została opublikowana wersja programu 3.0.0.22 FRStudio, która automatycznie zmienia adres bramki na nowy system. Właściwy adres zgłoszeń to puesc@mf.gov.pl. Przy kolejnych uruchomieniach program będzie sprawdzać czy adres jest prawidłowy.

Ustawienia wysyłki do systemu AES można sprawdzić w konfiguracji oprogramowania: Program -> Konfiguracja -> Moduł obsługi komunikatów AES/ECS.

Wyjaśnienie niektórych wątpliwości dotyczących przedstawiania towarów w tranzycie i eksporcie.
2021-10-13

KAS opublikował nowy newsletter w sprawie przedstawiania towarów. Newsletter nr Z/72/2021 z dnia 12.10.2021 r. można pobrać z naszego serwera.

Obowiązek elektronicznego przedstawienia towaru dotyczy wyłącznie operacji wywozowych i tranzytowych rozpoczętych w Polsce (tylko operacje krajowe). Obowiązek elektronicznego przedstawienia z wykorzystaniem komunikatów IE507 i IE007 dotyczy także procedury tranzytu otwieranej w Polsce po procedurze wywozu rozpoczętej w naszym kraju.

W operacjach międzynarodowych rozpoczętych poza Polską oraz w przypadku przejść na wschodniej granicy przedstawienie towaru może być dokonywane w dotychczasowej formie. W tych sytuacjach przejście na elektroniczną formę przedstawienia towaru w OC wyprowadzenia/OC przeznaczenia jest rekomendowane ale opcjonalne.

Komunikat IE507/IE007 należy przesłać, gdy towar pojawia się już fizycznie w OC wyprowadzenia/OC przeznaczenia. Komunikat może wysłać agencja celna, która złożyła zgłoszenie po informacji od kierowcy, agencja celna z oddziału celnego wyprowadzenia/przeznaczenia, przewoźnik, spedytor, terminal, PCS itd. Na potrzeby przesyłania IE507/IE007 nie jest walidowana reprezentacja tak więc komunikat IE507/IE007 może wysłać każdy, kto ma informację o dotarciu towaru do urzędu. Przesyłanie IE507/IE007 od razu po zwolnieniu towaru do procedury powinno być wyeliminowane bowiem wprowadza organ celny w błąd i w przypadku nagminności takiego postępowania może zostać potraktowane za utrudnianie kontroli.

Newsletter KAS nr Z/55/2021 w sprawie przedstawiania towarów.
2021-10-12

Treść Newslettera KAS w sprawie przedstawiania towarów znajduje się tutaj: Newsletter KAS nr Z/55/2021

W przypadku wątpliwości co do procedur, które mają być stosowane, sugerujemy kontakt z właściwym Urzędem Celnym lub helpdeskiem PUESC.

Powiadomienia o przybyciu IE007 (tranzyt) oraz IE507 (eksport).
2021-10-06

Od 1 października 2021 r. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła jako zasadę konieczność przedstawienia w formie elektronicznej towaru w polskim urzędzie wyprowadzenia/przeznaczenia z wykorzystaniem odpowiednio - komunikatu IE507 wysyłanego do AES/ECS2 albo komunikatu IE007 wysyłanego do NCTS2.

Oprogramowanie Fraktal Studio Celne - moduły do obsługi tranzytu i eksportu dają możliwość utworzenia, podpisania i zgłoszenia tych komunikatów.

Tworzenie komunikatu IE007 w tranzycie: IE007 - film szkoleniowy

Tworzenie komunikatu IE507 w eksporcie: IE507 - film szkoleniowy

UWAGA! Dla podmiotów korzystających z usług Poczty Polskiej! Nie ma konkretnych informacji ani zaleceń postępowania w przypadku eksportów wysyłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej. Na podstawie naszej analizy dostępnych informacji wydaje się, że w tym przypadku obowiązek zgłaszania IE507 leży po stronie Poczty Polskiej.

Wizualny interfejs do pobierania komunikatów AIS-e-COMMERCE H7.
2021-09-29

W przypadku komunikatów H7 w AIS e-commerce istnieje mozliwość pobierania ich także bezpośrenio z portalu celnego BCP.

Na stronie https://bcp.mf.gov.pl/ecommerce/ komunikatora BCP po zalogowaniu się loginem i hasłem takim samym jak do PUESC, można sprawdzić i pobrać komunikaty związane z konkretną sprawą e-commerce. 

Usługa e-Tranzyt (NCTS2) zostanie przełączona na PUESC2 w dniu 15 września.
2021-09-14

Zgodnie z informacjami wcześniej publikowanymi w Newsletterach Z/57/2021 i Z/62/2021 w dniu 15.09.2021 o godzinie 09.00 system NCTS2 zostanie przełączony na nową platformę. Usługa e-Tranzyt (NCTS2) zostanie przełączona na Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych PUESC2.
Link do Newslettera Z/57/2021

W konfiguracji oprogramowania Fraktal NCTS++ automatycznie zostanie zmieniony adres systemu na puesc@mf.gov.pl. Przy kolejnych uruchomieniach program będzie sprawdzać czy adres jest prawidlowy.

Automatyczna zmiana adresu na nowy system została dodana w wersji 3.0.0.20 FRStudio

Zmiana adresów bramki do wysyłania zgłoszeń celnych AIS/AES/NCTS na PUESC-2  od 1 czerwca 2021 r.
2021-05-31

Od 1 czerwca 2021 roku, zgodnie z informacją Krajowej Administracji Skarbowej, następuje zmiana adresu bramki mailowej PUESC do wysyłania zgłoszeń celnych dla systemów AIS/AES/NCTS z puesc@mf.gov.pl na puesc2@mf.gov.pl. Zmiana ta nie dotyczy systemu INTRASTAT. W zakresie kanału BCP również nie wprowadzono żadnych zmian.

Zmiana zostanie wykonana automatycznie po włączeniu programu po godzinie 00.00 w dniu 1 czerwca 2021 r. Proszę postępować zgodnie z załączoną instrukcją.  

Dodatkowe informacje dotyczące zmian znajdują się w instrukcji FRS-3.0.0.18-zmiana-adresow-bramek-na-PUESC2.pdf

Zmiany w warunkach dostawy INCOTERMS
2021-05-10

Od 1 maja 2021 roku przestały funkcjonować następujące kody warunków dostawy: DAF, DEQ, DES, DDU. Najbliższym odpowiednikiem DDU jest DAP.

Zmiana jest zgodna z aktualizacją wykazu kodów w dodatku D1 do załącznika 9 do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/341 opublikowaną w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/234 z dnia 7 grudnia 2020 r. (Dz.U. L 63 z 23.02.2021, s. 1)

Problemy z obsługą przez francuskie organy celne operacji wywozowych na etapie wyprowadzenia.
2021-04-19

Na etapie przedstawienia towarów do wyprowadzenia przed francuskim urzędem celnym zalecane jest posługiwanie się dokumentem "Envelope" (do pobrania na granicy). Konieczne jest jego okazanie i zeskanowanie, co zagwarantuje automatyczną obsługę wyprowadzenia towarów, w tym wygenerowanie komunikatu IE518 do urzędu wywozu, na podstawie którego zostanie wysłany komunikat IE599. 

Zgodnie z informacją otrzymaną od administracji celnej Francji brak potwierdzeń wyprowadzenia w znacznej części jest konsekwencją niedopełnienia powyższego obowiązku. 

Należy uczulić przewoźników i przekazać im informację o konieczności okazania i skanowania kodu z dokumentu "Envelope" we francuskim urzędzie granicznym.

Niezależnie od powyższego prosimy o wyposażanie przewoźników w wydruk pierwszej strony dokumentu EAD. 

Jeżeli przewoźnik nie skorzysta z dokumentu "Envelope" lub na wypadek wątpliwości okazanie francuskiemu organowi celnemu wydruku EAD pozwoli na zidentyfikowanie przesyłki i właściwą obsługę wyprowadzenia 

Należy zwrócić uwagę na właściwe deklarowanie kodów urzędów francuskich wyprowadzenia, tj. w przypadku wywozu do Wielkiej Brytanii należy deklarować FR620001 (Calais tunnel port) lub FR 590002 (Dunkerque ferry Office). Urzędy FR000740 (Calais Office), FR001260 (Dunkerque port office) oraz FR000170 (Dunkerque ernegie Office) są urzędami wewnętrznymi. Nie są one podłączone do automatycznej obsługi wyprowadzenia. Przedstawienie towarów w tych urzędach skutkuje koniecznością dopełnienia dodatkowych formalności celnych i wydłuża obsługę celną.

Towary powracające z Wielkiej Brytanii wyeksportowane tam przed 1 stycznia 2021.
2021-02-17

Ministerstwo Finansów informuje, że dla towarów wywiezionych przed 1 stycznia 2021 r do Wielkiej Brytanii jako towary unijne a następnie powracających do Polski od dnia 1 stycznia 2021 r. można stosować przepisy dotyczące towarów powracających, o ile spełnione będą warunki określone w art. 203 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, z późn. zm.).

Te same zasady stosowane są do towarów przywożonych z innych państw trzecich do Polski, które jako towary unijne przed 1 stycznia 2021 r. zostały wywiezione ze Zjednoczonego Królestwa do państw trzecich, Podstawowe informacje dotyczące takich towarów powracających znajdują się na stronie: https://www.podatki.gov.pl/clo/brexit/#informacje-o-towarach-powracajacych Jednocześnie powyższe zasady nie dotyczą towarów przywożonych z Irlandii Północnej, która zgodnie z Protokołem do Umowy Wyjścia ws. Irlandii i Irlandii Północnej, jest nadal traktowana jak gdyby była częścią obszaru celnego UE.

Zmiany w Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych AIS/IMPORT, AES/ECS2, NCTS2 w związku z BREXIT.
2021-02-02

Zostaje wprowadzony nowy krajowy kod informacji dodatkowych 4PL16 z następującym opisem: "4PL16 - towarów wywiezionych do Wielkiej Brytanii do 31 grudnia 2020 r., a następnie przywożonych z Wielkiej Brytanii do Polski od 1 stycznia 2021 r.":

  • Towary nieprzetworzone należy traktować jak gdyby były to towary powracające, czyli z odpowiednim zastosowaniem art. 203 UKC i art. 158 rozporządzenia delegowanego. W polu 37 możliwe są następujące kody procedur: 6110, 6810, 6123, 6823. W polu 44 należy podać kod informacji dodatkowej 4PL16.
  • Towary przetworzone należy traktować jak gdyby były to produkty przetworzone po uszlachetnianiu biernym. W polu 37 możliwe są następujące kody procedur: 6121, 6821, 6122, 6822. W polu 44 należy podać kody informacji dodatkowej 00100 oraz 4PL16.

Zmiana wchodzi w życie 29 stycznia 2021 r.

Aktualizacja oprogramowania FRAKTAL STUDIO CELNE - przygotowanie do BREXITu
2020-12-31

Opublikowana została ostatnia aktualizacja oprogramowania FRAKTAL STUDIO CELNE w roku 2020. Aktualizacja obejmuje moduł zgłoszeń celnych. Nowa, aktualna wersja modułu ma sygnaturę 3.0.1.62.

Nowa wersja oprogramowania pozwala na obsługę zgłoszeń zarówno eksportowych, jak i importych w przypadku obrotu towarowego z Wielką Brytanią, która od 1 stycznia 2021 roku nie będzie już państwem członkowskim Unii Europejskiej.

Od 1 stycznia 2021 wprowadzane są też zmiany w sposobie obsługi zgłoszeń celnych.

Zmiany dotyczą w szczególności:

  • wprowadzenie nowego kodu kraju XI - Zjednoczone Królestwo (Irlandia Północna) - kod który należy stosować, jeżeli należy rozróżnić Zjednoczone Królestwo (Irlandia Północna), zgodnie z warunkami określonymi w odpowiednich przepisach unijnych określającego Zjednoczone Królestwo
  • bez zmian pozostaje dotychczasowy opis kodu GB: Zjednoczone Królestwo (Wielka Brytania, Irlandia Północna, Wyspy Normandzkie i Wyspa Man).
  • wprowadzenie nowych kodów dokumentów wymaganych: U116, U117 i U118:
    • oświadczenia o pochodzeniu dotyczącego pojedynczej wysyłki jednego produktu lub większej liczby produktów przywożonych do UE (kod dokumentu U116)
    • oświadczenia o pochodzeniu dotyczącego wielu wysyłek identycznych produktów przywożonych do UE w okresie jego ważności - określonym w oświadczeniu o pochodzeniu i nieprzekraczającym 12 miesięcy (kod dokumentu U118)
    • "wiedzy importera" (kod dokumentu U117)

W pkt 4.1 "Uwagi ogólne" (str. 100) w instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych treść uwagi w ostatnim akapicie otrzymuje następujące brzmienie (zmiana wyboldowana):

"Uwaga! Określenie "umawiające się strony Konwencji o uproszczeniu formalności w obrocie towarowym" w tej części Instrukcji, odnosi się do następujących państw: Szwajcaria, Norwegia, Islandia, Liechtenstein, Turcja, Macedonia Północna Serbia oraz Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.".

Powyższe ma znaczenie przy podawaniu kodów w pierwszej części Pola 1 zgłoszenia celnego i oznacza, że w przypadku wymiany towarowej ze Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, należy podawać kod EU w przypadkach opisanych dla tego kodu w pkt 4.2.1 ww. Instrukcji. Oczywiście nie dotyczy to Irlandii Północnej, która zgodnie z Protokołem w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej, będzie traktowana - do celów stosowania unijnych przepisów celnych - jak gdyby była częścią obszaru celnego Unii.

Po szczegółowe informacje odsyłamy do publikowanych na portalu PUESC newsletterach, a w szczególności wydania:

Aktualizacja oprogramowania FRAKTAL STUDIO CELNE - modułu zgłoszeń celnych - dostosowanie do specyfikacji systemu AES (e-Eksport) w wersji 1.23
2020-08-10

Opublikowana została kolejna aktualizacja oprogramowania FRAKTAL STUDIO CELNE. Aktualizacja obejmuje moduł zgłoszeń celnych. Nowa, aktualna wersja modułu ma sygnaturę 3.0.1.48.

Nowa wersja modułu zgłoszeń celnych dostosowuje oprogramowanie FRAKTAL STUDIO CELNE do wymogów specyfikacji zgłoszeń celnych eksportowych - systemu AES (e-Eksport) - o sygnaturze 1.23, która obowiązuje od dziś, 10 sierpnia.

Główna zmiana polega na tym, że w przypadku dokumentów poprzednich w pozycji towarowej zgłoszenia eksportowego możliwe jest podanie numerów pozycji powoływanego dokumentu poprzedniego. Zgodnie z nową specyfikacją numery pozycji dokumentów poprzednich są opcjonalne i należy je powadać jedynie w sytuacji niezbednej dla prawidłowej identyfiakcji towaru. Numery pozycji towarowych należy podawać w oddzielnym polu w edytorze zgłoszenia celnego, oddzielając numery pozycji przecinkami.

Podawanie numerów pozycji dokumentów poprzednich jest możliwe także w przypadku dokumentów poprzednich w odniesieniu do procedury gospodarczej.

Aktualizacja zbiorcza oprogramowania FRAKTAL STUDIO CELNE - dostosowanie do nowych wymogów technicznych dotyczących podpisu elektronicznego w zgłoszeniach celnych
2020-05-21

Zgodnie informacją udostęponioną na portalu PUESC 25 maja 2020 roku zostanie wyłączona możliwość przesyłania zgłoszeń celnych i innych dokumentów XML podpisanych w standardzie XML-DISG.

W związku z tym przygotowana została aktualizacja oprogramowania FRAKTAL STUDIO CELNE.

Najnowsza wersja oprogramowania może być pobrana w dowolnej chwili za pomocą oprogramowania FRAKTAL UPDATE. Automatycznie najnowsza wersja oprogramowania powinna się pobrać zgodnie z ustawionym u Państwa harmonogramem. Najczęściej aktualizacje są pobierane raz dziennie, w godzinach porannych.

UWAGA! Zmiana standardu podpisu elektronicznego składanego pod zgłoszeniami celnymi i komunikatami nie wymaga od Państwa żdanych dodatkowych działań poza zainstalowniem najnowszej wersji oprogramowania, w szczególności nie ma potrzeby wymiany certyfikatów, ponownego ich instalowania, itp. Sposób korzystania z programu nie zmienia się.


Jeśli aktualizacje zostaną pobrane skutecznie, to program FRAKTAL STUDIO CELNE będzie miał wersję 3.0.0.12.

Poniżej pokazany obrazek ilustruje sposób sprawdzenia, czy wszystkie aktualizacje zostały skutecznie pobrane i zainstalowane.

FRSTUDIO

Poniżej pokazany jest pasek statusu aplikacji i wyróżniona informacja o zainstalowanej i wymaganej wersji biblioteki współpracującej z FRAKTAL STUDIO CELNE - FrPluginSADExtenstions - 1.0.1.1538.

FRSTUDIO - pasek stanu aplikacji

Nowy kod informacji dodatkowej - COV19 - znaczenie analityczne i statystyczne
2020-04-07

Departament Ceł Ministerstwa Finansów uprzejmie informuje, że w Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych AIS/IMPORT, AES/ECS2, NCTS2 w wersji 2.1 z dnia 22 maja 2019 r., w pkt 4.2.20.2 Krajowe kody informacji dodatkowych dodaje się nowy kod z opisem:

COV19 - przywóz towarów związanych ze zwalczaniem COVID-19, jeżeli są to towary inne niż zwolnione z należności celnych oznaczone kodem uszczegóławiającym procedurę - C26

Jeżeli więc przywóz towarów następuje w związku ze zwalczaniem COVID-19, to składający zgłoszenie celne ma obowiązek zadeklarowania kodu COV19, o ile nie są to towary korzystające ze zwolnienia z należności celnych.
Jednakże, jeżeli przywożone towary korzystają ze zwolnienia z należności celnych i w zgłoszeniu został podany kod uszczegóławiający procedurę C26, to w zgłoszeniu tym nie należy podawać kodu "COV19". W systemie AIS/IMPORT zostaną wprowadzone odpowiednie reguły walidacyjne pilnujące, aby te dwa kody - C26 i COV19 - nie pojawiały się jednocześnie.

Powyższa zmiana wchodzi w życie z dniem 7 kwietnia 2020 r.

W związku z pytaniami przedsiębiorców dotyczącymi stosowania kodu informacji dodatkowej COV19, o wprowadzeniu którego zostaliście Państwo poinformowani w Newsletterze Nr Z/19/2020 z dnia 06.04.2020 r., Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że wprowadzenie tego kodu związane jest wyłącznie z potrzebami analitycznymi i statystycznymi, a nie z potrzebą uzyskania przez zgłaszającego jakiegoś uprawnienia, ani też nie jest on stosowany dla potrzeb potwierdzania posiadania jakiegoś uprawnienia wynikającego z przepisów prawa.

Powyższe informacje cytujemy z Newsletterów Ministerstwa Finansów nr Z/19/2020 z 6.04.2020 i Z/20/2020 z 7.04.2020 r.

Decyzja Komisji Europejskiej - czasowe zwolnienie z należności celnych przywozowych i podatku VAT od przywożonego z państw trzecich sprzętu ochronnego, zestawów testowych lub urządzeń medycznych i innych artykułów potrzebnych do zwalczania epidemii COVID-19
2020-04-07

Departament Ceł w Ministerstwie Finansów informuje, że Komisja Europejska opublikowała decyzję pozwalającą państwom członkowskim dotkniętym pandemią koronawirusa na czasowe zwolnienie z należności celnych przywozowych i podatku VAT od przywożonego z państw trzecich sprzętu ochronnego, zestawów testowych lub urządzeń medycznych i innych artykułów potrzebnych do zwalczania epidemii COVID-19 (Dz.Urz. L 103I z 3.04.2020)

Informacja źródłowa na stronie europa.eu

Zwolnienie może być stosowane, jeżeli towary są przeznaczone do jednego z następujących zastosowań:
- nieodpłatna dystrybucja przez organy lub organizacje, o których mowa poniżej, na rzecz osób dotkniętych lub zagrożonych epidemią COVID-19 lub zaangażowanych w jej zwalczanie;
- nieodpłatne udostępnianie osobom dotkniętym lub zagrożonym epidemią COVID-19 lub zaangażowanym w jej zwalczanie, pod warunkiem że towary pozostają własnością organów i organizacji, o których mowa poniżej.

Jednym z warunków do zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest przywóz towarów w celu dopuszczenia ich do obrotu przez organizacje państwowe, w tym organy publiczne i inne podmioty prawa publicznego, lub w imieniu tych organizacji lub przez organizacje zatwierdzone przez właściwe organy w państw członkowskich lub w imieniu tych organizacji.

Powyższe informacje cytujemy z Newslettera Ministerstwa Finansów nr Z/20/2020 z 7.04.2020 r.

Możliwość zwolnienia z VAT przy imporcie towarów w kontekście epidemii COVID-19 (szczegóły procedury: C26 i 2V6, dokument wymagany: 4DK2)
2020-03-26

Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że Krajowa Administracja Skarbowa wystąpiła do Komisji Europejskiej z wnioskiem o wydanie decyzji umożliwiającej stosowanie zwolnienia z należności celnych przywozowych i VAT, zgodnie z art. 74 ww. rozporządzenia nr 1186/2009 ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych oraz odpowiednio art. 51 ww. dyrektywy 2009/132/WE określającej zakres stosowania art. 143 lit. b) i c) dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do zwolnienia z podatku od wartości dodanej przy ostatecznym imporcie niektórych towarów - przywożonego z państw trzecich do Polski sprzętu ochronnego i innych odpowiednich wyrobów medycznych lub sprzętu w kontekście epidemii COVID-19.

Do czasu ogłoszenia decyzji Komisji, państwa członkowskie dotknięte katastrofą mogą zezwolić na zawieszenie wszelkich należności celnych przywozowych oraz na zawieszenie opodatkowania VAT należnego od towarów importowanych przywożonych przez organizacje państwowe lub inne organizacje charytatywne lub dobroczynne z przeznaczeniem do bezpłatnej dystrybucji wśród ofiar epidemii, lub do bezpłatnego udostępniania (wypożyczenia) ofiarom takich katastrof, a także przywożonych przez jednostki ratownictwa i wykorzystywanych do działań związanych z epidemią, pod warunkiem, że w przypadku nieudzielenia zwolnienia organizacja importująca towary zobowiąże się do uiszczenia należności celnych i podatkowych, o czym stanowią odpowiednio art. 76 rozporządzenia 1186/2009 oraz art. 53 dyrektywy 2009/132/WE.

Zwolnienia z cła i podatku VAT przyznawane są wyłącznie na wniosek zgłaszającego, co w zgłoszeniu celnym jest realizowane poprzez podanie w drugiej części pola 37 importowego zgłoszenia celnego odpowiednich kodów uszczegóławiających procedurę przewidzianych dla zwolnienia z należności celnych i podatkowych. Dla przypadków objętych art. 74 ww. rozporządzenia nr 1186/2009 i art. 63 ustawy o VAT są to kody C26 i 2V6. Warunkiem udzielenia takiego zwolnienia jest złożenie oświadczenia, w którym zgłaszający zobowiąże się do uiszczenia wszystkich należności przywozowych w przypadku, jeżeli zwolnienie takie nie byłoby przyznane. Zwolnienie przyznaje się wyłącznie organizacjom, których procedury księgowe umożliwiają właściwym organom nadzorowanie ich działalności i które oferują wszelkie gwarancje uznane za niezbędne do tego celu.

W związku z powyższym, w Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych AIS/IMPORT, AES/ECS2, NCTS2 w wersji 2.1 z dnia 22 maja 2019 r., w pkt 4.2.20.5 Inne dokumenty, dodaje się nowy kod dokumentu z opisem:

4DK2 - oświadczenie podmiotu o przyjęciu zobowiązania do uiszczenia należności celnych przywozowych oraz należności podatkowych, w przypadku, jeżeli zwolnienie z takich należności towarów, o których mowa w art. 74 rozporządzenia nr 1186/2009 oraz w art. 63 ustawy o VAT, nie byłoby przyznane oraz oświadczenie podmiotu, że jego procedury księgowe umożliwiają właściwym organom nadzorowanie jego działalności i że oferuje on wszelkie gwarancje niezbędne do tego celu

Podanie kodu uszczegóławiającego procedurę C26 bez kodu dokumentu wymaganego 4DK2 spowoduje odrzucenie zgłoszenia celnego przesłanego do systemu AIS/IMPORT.

Powyższe informacje cytujemy z Newslettera Ministerstwa Finansów nr Z/17/2020 z 26.03.2020 r.

UWAGA! Kurs EURO dla stawek specyficznych w kalkulatorze taryfowym jest już poprawny.
2019-12-02 15:50

Kurs EURO dla stawek specyficznych w kalkulatorze taryfowym jest już prawidłowy i wynosi 4,3212 PLN za 1 EURO. Aktualizacja kursów walut w tym kursu euro zostanie pobrana automatycznie we wtorek rano zgodnie z harmonogramem aktualizacji. Kurs można w tym momencie dodać samodzielnie w Kartotece kursów walut w programie lub poczekać na jutrzejszejszą automatyczną aktualizację.

Brak opublikowanego przez Krajową Administrację Skarbową kursu EURO dla stawek specyficznych obowiązującego od 1 grudnia 2019
2019-12-02 09:30

Krajowa Administracja Skarbowa nie opublikowała jeszcze kursu EURO niezbędnego do wyliczania stawek specyficznych (np. w przypadku cła za zegarki). Kalkulator taryfowy na stronie PUESC też nie zawiera w tej chwili właściwego kursu.

Proponujemy wstrzymać się ze zgłaszaniem towarów, w których taki kurs ma być wykorzystany, gdyż najprawdopodobniej system AIS-IMPORT w tej chwili też korzysta ze złego kursu i dziś wysłane zgłoszenie z kursem listopadowym najprawdopodobniej nie zostanie odrzucone, ale będzie błędne, bo będzie zawierać błędny kurs.

Przed wysłaniem zgłoszenia celnego importowego proponujemy sprawdzenie wyliczeń w oficjalnym kalkulatorze taryfowym na stronie Ministerstwa Finansów i upewnienie się, że kurs EURO dla stawek specyficznych jest już właściwy i taki, który obowiązuje od 1 grudnia 2019

Link do kalkulatora taryfowego PUESC

Walidacja reprezentacji w systemie AES/ECS od 3 czerwca br.
2019-05-21

Zgodnie z nową specyfikacją systemu AES/ECS w dniu 3 czerwca br. w systemie AES/ECS2 (obsługa eksportu) zostanie włączona walidacja reprezentacji/powiązań pomiędzy podmiotami. Umożliwione zostanie także posługiwanie się kodem 0PL15 skutkującym wyłączeniem walidacji powiązań podmiotów z powodu oczekiwania na rozpatrzenie wniosku o dodanie reprezentacji, aktualizację danych lub nową rejestrację takich powiązań w systemie SZPROT.

W sytuacji, gdy Przedstawiciel i Nadawca są różni (różne TIN) to wymagana będzie rejestracja reprezentacji w systemie SZPROT (PUESC) i jej pozytywna walidacja w momencie zgłaszania dokumentu do systemu AES/ECS. Jeśli rejestracja reprezentacji nie została jeszcze zaakceptowana w systemie SZPROT należy dodać Informację dodatkową o kodzie 0PL15, która wyłączy walidację reprezentacji i umożliwi zgłoszenie pomimo braku aktywnej reprezentacji. Po kodzie należy wpisać wyrazy: „UPOPUESC” oraz podać zamieszczony w UPO numer sprawy powiązanej z wnioskiem lub dokumentem.

Przykład: 0PL15 - UPOPUESC 390000-ICRW.4004.111111.2018.S

W przypadku Szczegółów Procedury 1PL czyli zgłoszeń zbiorczych przesyłek kurierskich do 1000 € rejestracja reprezentacji nadawców nie jest wymagana.

Jeśli nie zarejestrowali jeszcze Państwo reprezentacji dla klientów, w imieniu których zgłaszają Państwo sprawy wywozowe, należy to zrobić w najbliższym czasie.

Nowa Taryfy Celna ISZTAR-4 i aktualizacja modułów SAD i CLN
2019-05-20

Udostępniliśmy dziś nowe wersje modułów SAD do wersji 3.0.1.28, CLN do wersji 3.0.1.30 oraz nową Taryfę Celną - ISZTAR-4.

Moduł obsługi taryfy celnej TARIC został zaktualizowany do wersji 3.0.0.16. Została dodana możliwości wyświetlenia stawek celno-podatkowych i środków taryfowych prezentowanych przez system ISZTAR-4 oraz usprawnienie mechanizmów przeszukiwania taryfy celnej. Sposób obsługi Taryfy Celnej nie zmienił się.

ISZTAR-4

 

 

Aktualizacja oprogramowania NCTS do wersji 3.0.0.14
2019-04-30

W dniu 1.05 udostępnimy nową wersję modułu NCTS. która będzie obsługiwac nowy podpis elektroniczny. Aktualizacja pobierze się automatycznie, jak zawsze o godzinie wskazanej w harmonogramie (zwykle jest to 9.00 lub po uruchomieniu komputera)..

Jeśli aktualizacja nie pobierze się (z powodu np. nie wyłączenia aplikacji głównej w trakcie pobierania, późniejszej godzinie w harmonogramie itp.) to zaskutkuje to problemem z weryfikacją podpisu przez system celny w zgłaszanych sprawach tranzytowych. Gdyby tak się stało, należy ręcznie uruchomic aktualizację oprogramowania. Po aktualizacji moduł NCTS powinien mieć minimum wersję 3.0.0.14.

Wygaszanie systemu Celina - zmiany od 1 maja br.
2019-04-23

Ministerstwo Finansów w newsletterze nr Z/36/2019 informuje, że w związku z realizowanym w dniu 1 maja br. wygaszeniem funkcjonalności systemu CELINA:

  1. Od godziny 00.00 w dniu 1 maja br. zostanie zablokowana możliwość przesyłania do systemu CELINA komunikatów od użytkowników zewnętrznych, co m.in. oznacza, że nie będzie możliwości wysłania przez użytkownika zewnętrznego komunikatu o sprostowanie lub unieważnienie przyjętego w systemie CELINA zgłoszenia, którego obsługa nie została zakończona przed dniem 1 maja br. Wnioski o sprostowanie i unieważnienie powinny być złożone poza systemem CELINA (np. w formie papierowej, e-mail), również ich rozpatrzenie nastąpi poza tym systemem. Zablokowana zostanie także możliwość wgrania/zaczytania komunikatu z nośnika zewnętrznego.
  2. Po dniu 30 kwietnia nie zostanie zablokowana możliwość odsyłania do użytkowników zewnętrznych komunikatów w celu zakończenia obsługi przyjętego przed dniem 1 maja br. zgłoszenia celnego (np. wysłanie CLNR, CLNZ, POD, PZC).
  3. Funkcjonariusz nie będzie mógł przyjąć zgłoszenia celnego do ewidencji (nadać nr OGL) po godzinie 23.59 w dniu 30 kwietnia br. Wszystkie zgłoszenia oczekujące, które nie otrzymały numeru OGL przed godz. 00.00 w dniu 1 maja br. zostaną odrzucone poprzez ręczne wygenerowanie do zgłaszającego komunikatu PWK4 z podaniem przyczyny odmowy przyjęcia, tak aby zgłaszający wiedział, że musi towar zgłosić do odpowiedniej procedury w systemie AIS/IMPORT.

Powyższe informacje, zwłaszcza pkt 3, należy rozpatrywać przez pryzmat godzin pracy placówek, do których kierowane są zgłoszenia - prosimy o ich uwzględnienie w swoich planach operacyjnych.
Ewentualne pytania lub wątpliwości związane z wygaszaniem Systemu CELINA należy przesyłać na adres: administracja.merytoryczna@mf.gov.pl

Wygaszanie systemu Celina - informacja o terminach
2019-03-08

Standardowe zgłoszenia celne do "procedur dopuszczeniowych”, także tych kończących czasowe składowanie i procedury specjalne zainicjowane komunikatami przesłanymi do systemu CELINA, mogą być składane do systemu CELINA do dnia 30 kwietnia 2019 r.

Od 1 kwietnia do systemu CELINA będą mogły być składane jedynie: standardowe zgłoszenia celne do „procedur dopuszczeniowych”, przy czym zastosowanie ma reguła dotycząca art. 33a ustawy o VAT (rozliczanie w jednym systemie) oraz zgłoszenia uzupełniające typu X, Y, Z składane w ramach procedury uproszczonej dot. „procedur dopuszczeniowych” zainicjowanych w systemie CELINA.

Pozostałe reguły dotyczące zasad przekazywania poszczególnych rodzajów komunikatów do obu systemów importowych pozostają bez zmian.

Planowany termin wygaszenia systemu Celina to 1 maja 2019 r. Od dnia 1 maja obsługa wszystkich rodzajów dokumentów importowych dostępna będzie wyłącznie w systemie AIS/IMPORT.

Ze względu na opóźnienia w rejestracji/aktualizacji reprezentacji w usłudze e-Klient, do dnia 1 września 2019 r. przedłużone zostały się specjalne zasady posługiwania się kodem 0PL15 przez osoby, które oczekują na rozpatrzenie ich wniosków o rejestrację/aktualizację.

Newsletter Krajowej Administracji Skarbowej Nr P/04/2019 z dnia 08.03.2019 r.

Certyfikat elektroniczny - problemy z dostępem
2019-01-17

Otrzymujemy informacje, że ostatnio częściej mają Państwo problemy z dostępem do certyfikatu elektronicznego do podpisywania dokumentów odprawy celnej. Problemy spowodowane są prawdopodobnie zmianą sposobu wyświetlania listy certyfikatów dostępnych w systemie Windows. W momencie próby podpisania dokumentu wywoływane są wszystkie dostępne certyfikaty ale wyświetlany jest tylko jeden z nich. Właściwy certyfikat możemy wybrać po wyświetleniu pełnej listy certyfikatów. W tym celu należy kliknąć na "Więcej opcji", rozwinie się wtedy pełna lista dostępnych certyfikatów.

wybor certyfikatu aes ais import

Aktualizacja modułu Magazyny Celne
2019-01-02

Dziś została opublikowana aktualizacja modułu Magazyny Celne do wersji 3.0.1.2 w ramach, której udostępniliśmy obsługę DS (deklaracji skróconych) w systemie AIS-IMPORT. Do pracy modułu Magazynów Celnych w najnowszej wersji jest wymagany moduł e-Celina (CELINA/AIS-IMPORT).

Aktualizacja do wersji 3.0.1.2

  • W przypadku wysłania deklaracji skróconej do pozycji magazynowej, do której nie zainicjowano jeszcze DS wyświetlanie komunikatu, że deklaracja skrócona nie została jeszcze utworzona.
  • Poprawienie wyświetlania ilości towaru w deklaracji skróconej dla AIS-IMPORT: masy netto i brutto są zaokrąglane do 2 miejsc po przecinku przy przenoszeniu tych wartości z głównej karty pozycji magazynowej
  • Poprawienie obsługi edytora elementów deklaracji skróconej AIS-IMPORT:
    * poprawne reagowanie na klawisze strzałek, tabulacji, itp. podczas edycji listy dokumentów, listy środków transportu, listy kontenerów i listy opakowań
    * przesunięcie kolumny "Kategoria" w ramach listy dokumentów na miejsce przed kodem dokumentu
    * umożliwienie zmiany rozmiaru kolumn w listach dokumentów, środków transportu, kontenerów i opakowań
  • Poprawienie edytora deklaracji skróconej - wyświetlenie wyraźnej informacji, czy deklaracja skrócna jest przesyłana do systemu CELINA czy do systemu AIS-IMPORT
  • Poprawienie zapisywania kategorii dokumentu poprzednieg
  • Poprawienie mechanizmów generowania deklaracji skróconej dla systemu AIS-IMPORT
  • Poprawienie mechanizmów cyfrowego podpisywania komunikatów DS115/DS113.
  • Wydłużenie długości eksportowanego tekstu atrybutu "Miejsce" w elemencie "Lokalizacja" w DS wysyłanym do systemu CELINA - dokończenie modyfikacji z poprzedniej wersji
  • Przygotowanie możliwości seryjnego generowania sprostowań deklaracji skróconych (dla wielu pozycji magazynu czasowego składowania zaznaczonych za pomocą mechanizmu "multiselect".
  • Dostosowanie do współpracy z modułem obsługi elektronicznych zgłoszeń importowych (CLN) w wersji 3.0.1.16 - moduł wymagany do pracy modułu magazynu czasowego składowania.

Aktualizacja do wersji 3.0.1.0

  • Uzupełnienie ekranu edycji pozycji magazynowej o pola wymagane przez DS115.
  • Możliwość tworzenia deklaracji DS115 i wysłania do systemu AIS.
  • Podpisywanie deklaracji DS115/DS113 za pomoca podpisu ze skrótem SHA-2(256).
  • Umożliwienie grupowego przekazywania deklaracji DS115 do moduł FrPluginCLN.
  • Umożliwienie grupowego podpisywania deklaracji DS115 - jednokrotny wybór certyfikatu.
  • Uaktualnianie stanu deklaracji DS115 po otrzymaniu odpowiedzi z systemu AIS (DS128, DS130) - we współpracy z modułem FrPluginCLN.
  • Dodana do kartoteki poz. mag. informacja do jakiego systemu celnego jest adresowana deklaracja DS.
  • Wyświetlanie błędów walidacji DS115 po scheme.
  • Poprawienie kododowania/dekodowania komunikatów podpisanych za pomocą FrPluginSign.
  • Uporządkowanie menu w kartotece pozycji magazynowych.

Zasady zgłaszania importu, jeśli był rozpoczęty deklaracja skróconą
2019-01-02

Wymóg zgłaszania do AIS-IMPORT jest wówczas, gdy dokumentem poprzednim jest dokument DSK (deklaracja skrócna) złożony do systemu AIS-IMPORT.

Wymóg zgłaszania do CELINY jest wówczas, gdy DSK (deklaracja skrócona) została wysłana do CELINY. Na ten moment można założyć, że nie ma DSK wysłanych do AIS-IMPORT. Wszystko, co w tej chwili jest w magazynie zostało objęte DSK w CELINIE (stan na 9:00 2 stycznia 2019).

Reasumując:
Zgłoszenie importowe należy wysłać do tego systemu, do którego została wysłana deklaracja skrócona dla czasowego składowania.
Zgłoszenia bez DSK można wysyłać i do CELINY i do AIS-IMPORT - Państwa wybór. Proponuję na razie wysyłać do CELINY .

Jak sprawdzić, czy DS została zgłoszona do Celiny czy AIS-IMPORT

Numer deklaracji skróconej w CELINIE ma numer:

DSK/443020/00/246046/2018

Numer deklaracji skróconej w AIS-IMPORT ma numer w formacie numeru MRN i wygląda tak:

18PL443020D0000879

gdzie
18 - rok wystawienia dokumentu 2018; dla 2019 będzie 19
PL - kraj wystawienia dokumentu
443020 - 6 cyfrowy numer UC (w Polsce - jeśli PL), w innych krajach może byc inaczej
D - sygnatura DEKLARACJI SKRÓCONE w Polsce -> WAŻNY WYRÓŻNIK
000087 - kolejny numer DS
9 cyfra kontrolna

 
Instrukcja AIS Import 

Szkolenia

Zapraszamy na szkolenia z tematyki celnej w J.G. Training
Na hasło "Fraktal" 5 % rabatu! Więcej »


Na skróty:

Instrukcje szczegółowe:

Zapoznaj się z ...